Reflexintegratie Almelo

Niet gewenst gedrag, slaapproblemen, poep- en plasproblemen, (motorische) ontwikkelingsachterstand, leerproblemen, niet stil kunnen zitten, kriebelende kleren, woede aanvallen, (te) snel afgeleid en angst. Het zijn maar een paar voorbeelden die kunnen voortkomen uit het feit dat het (kinder)lijf en brein elkaar niet begrijpen.

Een kind kan alleen lekker in zijn vel zitten als hij zich bewust is van zijn lijf. Als hij voelt dat het lijf een binnenkant en een buitenkant heeft, een voor en een achterkant, een boven en beneden heeft en een links en rechts. Kinderen leren met hun lichaam, voordat ze met hun hersenen kunnen leren.

Met reflexintegratie kijk ik naar de oorzaak achter de problemen. Reflexintegratie gaat uit van het idee dat leer- en gedragsproblemen kunnen ontstaan door onvolgroeide reflexen. Door de juiste oefeningen uit te voeren, kunnen deze reflexen zich alsnog ontwikkelen, waardoor de problemen afnemen en zelfs geheel verdwijnen.

Hieronder vind je informatie over wat primitieve reflexen zijn en wat reflexintegratie voor je kind of voor jouzelf  kan betekenen.

Wat zijn primitieve reflexen?

Iedere gezonde, pasgeboren baby beschikt over reflexen. Dit zijn aangeboren bewegingen die je niet met ‘de wil’ kunt aansturen. Deze bewegingen zijn al ontstaan in de baarmoeder. Ze ontwikkelen zich in een vaste volgorde, in een vaststaand tijdsbestek en worden aangestuurd vanuit de hersenstam.

Daar starten ze op om ieder hun eigen route door de hersenen te volgen. Elke reflex heeft een eigen taak. Ze vormen de basis voor de ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel en de hersenen en helpen de baby om geboren te kunnen worden.  Na de geboorte zorgen ze ervoor dat de baby de eerste maanden kan overleven en dragen ze bij aan de ontwikkeling.

Voorbeelden zijn bijv. de zuigreflex; wanneer je een pasgeborene over zijn wang strijkt, gaat het op zoek naar de tepel om te zuigen. Schrikt het ergens van? Dan schieten de armen en benen de lucht in (Moro reflex). Of je legt jouw pink in zijn handje, dan zal het je pink vastgrijpen (de grijpreflex).

Wat is het doel van de reflexen?

Reflexen hebben als doel het kinderlijf en -brein goed te laten samenwerken op fysiek, sociaal-emotioneel én cognitief vlak. Ze zorgen voor de ontwikkeling en beschermen als er gevaar dreigt.

Het ontwikkelingsdoel van de reflexen:

  • fysiek: overleven, beschermen, motorisch-zintuiglijke ontwikkeling / prikkelverwerking
  • sociaal-emotioneel: kunnen en durven zijn wie je bent, verbinden
  • cognitief/mentaal: begrijpen, verwerken, communiceren, handelen

Goed ontwikkelde reflexen hebben tot gevolg dat het kind fysiek goed zal kunnen functioneren. Dit komt doordat de reflexen de basis vormen voor de motoriek, het evenwicht, de zintuigen, tijd- en ruimtebesef en visuele vaardigheden. Ook zijn de reflexen verantwoordelijk voor hoe het kind zich sociaal-emotioneel en cognitief ontwikkelt. 

Wat als de reflexen niet goed integreren?

Wat als je lichaam nog steeds primair reageert op prikkels?

Je neemt een pen in je handen en je grijpreflex zorgt er voor dat je je pen zo krampachtig vasthoudt dat schrijven lastig en vermoeiend is…

Je hebt regelmatig woede-aanvallen, omdat je mororeflex er voor zorgt dat altijd ‘aan’ staat en je (te)veel prikkels in je opneemt…

Je wilt wel stilzitten aan tafel om te eten, maar je galantreflex zorgt er voor dat je gaat bewegen als je rug tegen de rugleuning komt….

De reflexen in je hersenstam zorgen voor onbewuste processen.  Het is een automatische reactie van je lichaam. Reflexen hebben altijd voorrang. Uiteindelijk kunnen we    de reflex als we wat ouder zijn misschien wel  wat onderdrukken/ compenseren, maar vaak helaas    met allerlei gevolgen van dien.

Wanneer er ergens in de ontwikkeling iets mis gaat, denk aan  bijv: ziekte, stress of een (geboorte)trauma, zal dit gevolgen hebben voor hoe het brein omgaat met de reflexen. Onder stress blijven reflexen aanwezig en kunnen uitgedoofde reflexen opnieuw in werking worden gezet. Dat gebeurt instinctief.

Dit levert vaak verdriet, onmacht en frustratie op bij het kind     (en de mensen om hem heen). Niet alleen omdat het kind zich meestal wel bewust is dat het bij hem anders gaat dan bij de andere kinderen. Ook omdat de omgeving van het kind vaak niet begrijpt waarom hij doet zoals hij doet. Dit heeft gevolgen voor het zelfvertrouwen en het gevoel van basisveiligheid.

Wat is reflexintegratie?

Door uit te testen welke reflexen verstoord zijn, wat er aan de verstoring van de reflex ten grondslag ligt en vervolgens het volgen van een bewegingsprogramma kan er in de meeste gevallen snel verbetering optreden. Het kind krijgt verschillende oefeningen, per dag 1-2 oefeningen(en). Deze oefeningen zijn vaak leuk, omdat ze samen met de ouder gedaan kunnen worden. Deze oefeningen simuleren de natuurlijke mijlpalen in de ontwikkeling. Door deze dagelijks 5-10 minuten te herhalen over een lange periode, worden de reflexen alsnog geïntegreerd. Op deze manier krijgt het kind de lichaamsbewegingen onder controle en zal er rust ontstaan.

Herken jij je kind of jezelf in het bovenstaande?

Wanneer jij je kind of misschien jezelf in het bovenstaande herkent, zou reflexintegratie mogelijk iets kunnen betekenen. Hieronder vind je de INPP vragenlijst. Hoe vaker de vragen met ‘Ja’ beantwoord kunnen worden, des te groter de kans dat er sprake is van een neuro-ontwikkelingsvertraging op grond van nog aanwezige primitieve reflexen. Heb je 7 keer of meer ‘ja’ beantwoord op onderstaande vragen, dan is het zeker zinvol om een uitgebreide intakelijst in te vulllen. Wanneer ook hieruit blijkt dat veel vragen met Ja beantwoord kunnen worden, is ook het afnemen van een diagnostisch onderzoek zinvol.

INPP Vragenlijst:

  • Komen er leerproblemen voor in de directe familie bij u?
  • Waren er medische problemen tijdens de zwangerschap?
  • Was het geboorteproces ongewoon of erg lang?
  • Is uw kind te vroeg (14 dagen) of te laat (12 dagen) geboren?
  • Was het geboortegewicht minder dan 5 pond?
  • Had uw kind in de 1e weken moeite met zuigen of met eten binnenhouden?
  • Heeft uw kind de fase van kruipen op de buik of op de handen en voeten overgeslagen?
  • Was uw kind laat met leren lopen (later dan 16 maanden)?
  • Was uw kind laat met leren praten (nog geen 2 tot 3 woordzinnen rond 18 maanden)?
  • Heeft uw kind met 6-7 jaar nog moeite met zichzelf aan te kleden, schoenveters vast te maken en knoopjes dicht te doen?
  • Heeft uw kind last van allergieën?
  • Heeft uw kind een sterke reactie gehad op één van de inentingen?
  • Zoog uw kind nog de duim boven de leeftijd van 5 jaar?
  • Plaste uw kind nog weleens in bed boven de leeftijd van 5 jaar?
  • Heeft uw kind last van wagenziekte?
  • Heeft uw kind moeite (gehad) met leren klokkijken op een gewone (analoge) klok?
  • Heeft uw kind moeite om te leren fietsen op een tweewielige fiets?
  • Heeft uw kind veel last (gehad) van keel/neus/oor infecties?
  • Heeft uw kind in de eerste drie maanden van zijn/haar leven een ziekte gehad met hoge koorts/delirium of stuiptrekkingen?
  • Heeft uw kind moeite met het vangen van een (tennis)bal?
  • Vindt uw kind het niet leuk om naar gymnastiek lessen te gaan?
  • Heeft uw kind moeite met stilzitten (zelfs als dit voor een korte periode is)?
  • Reageert uw kind overdreven heftig op een onverwacht hard geluid?
  • Heeft uw kind moeite met leren lezen?
  • heeft uw kind moeite met leren schrijven?
  • Maakt uw kind veel fouten tijdens het overschrijven?

* De INPP vragenlijst kan ook beantwoord worden door volwassenen om te kijken of er nog een mogelijke neurologische onrijpheid bestaat. Reflexgerelateerde problemen manifesteren zich tijdens de eerste de jaren bij de ontwikkeling van een kind. Als deze achterstand niet wordt herkend en behandeld tijdens de kindertijd, zal het lichaam dit gebrek proberen te compenseren. Naast het feit dat dit veel energie kost, brengt het vaak stress met zich mee. Reflexintegratie is voor zowel kinderen als volwassenen geschikt.

Een adviesgesprek van 15 minuten is altijd gratis. Wil je meer weten, neem dan gerust contact op!

Ik ben post HBO gecertificeerd Coach Kinderbrein en Bewegen volgens de methode van Carla van Wensen. Daarnaast ben ik in opleiding voor INPP-reflexintegratie therapeut.